Komisja Kodyfikacyjna swoje, rząd swoje, Sejm swoje
Realia procesu legislacyjnego przepisów, które mają poprawić bezpieczeństwo na drogach, skłaniają do kilku ważnych pytań. Przede wszystkim, czy tak powinno wyglądać tworzenie prawa karnego?
Sejm rozpatruje projekt ustawy mającej poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Przewidziano m.in. penalizację wyścigów drogowych, wprowadzono nowe wykroczenia, utrzymano obligatoryjną konfiskatę aut. Sposób procedowania projektu budzi jednak wątpliwości. Mimo funkcjonowania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego rząd przedłożył w Sejmie własny projekt nowelizacji. Sejmowa Komisja Nadzwyczajna zwróciła się zaś o jego zaopiniowanie do… przewodniczącego Komisji Kodyfikacyjnej. Ekspertyza nie zostawia suchej nitki na przedłożonym projekcie. Czy nie warto było zasięgnąć opinii kodyfikatorów, zanim projekt przesłano do marszałka Sejmu?
Trzeba konfiskować
Zapowiadana od miesięcy nowelizacja trafiła do parlamentu 3 lipca 2025 r. jako projekt rządowy (druk nr 1451). Ponad rok wcześniej (14 czerwca 2024 r.) projekt zmian w prawie karnym przedstawiła Komisja Kodyfikacyjna Prawa Karnego. Proponowano wówczas m. in. uporządkowanie przepisów o konfiskacie pojazdów. Obligatoryjność, arbitralność, niewspółmierna dolegliwość, nierówność wobec prawa, nieproporcjonalność, niekonstytucyjność – to wybrane zastrzeżenia do przepadku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)