Jak dobrze wprowadzić ROP do polskiej gospodarki?
Trwają prace nad systemem rozszerzonej odpowiedzialności producenta, który ma zmienić obieg opakowań. Biznes krytykuje jednak projekt – za brak wpływu wprowadzających na koszt netto zagospodarowania odpadów, przekazanie roli organizacji ROP do NFOŚiGW czy wreszcie brak wpływu ekoprojektowania na opłaty.
Jak dobrze wprowadzić system ROP do polskiej gospodarki, by rewolucja w branży opakowań i odpadów opakowaniowych przyniosła korzyść wszystkim – nad tym zastanawiali się eksperci z branż producentów żywności, opakowań, recyklingu i środowiska podczas debaty w redakcji „Rzeczpospolitej”.
W spotkaniu wzięła też udział Anita Sowińska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. – W tej chwili zakończył się etap zgłaszania uwag do projektu ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, a Ministerstwo Klimatu i Środowiska intensywnie pracuje nad odpowiedzią na każdą przesłaną opinię – mówiła ministra Sowińska podczas debaty. – Jesteśmy na etapie uzgodnień międzyresortowych, co również jest bardzo ważne w tym procesie. Po tym etapie nastąpi przekazanie ustawy do Rady Ministrów, a następnie do parlamentu. Chcemy, aby ustawa została przyjęta do końca roku – zapowiadała.
Przypominała przy tym o celu projektowanej właśnie ustawy. – Przede wszystkim chcemy uporządkować to, co jest dziś postawione na głowie: że to mieszkańcy i samorządy ponoszą koszty gospodarowania odpadami. Myślę, że wszyscy zgadzamy się, iż potrzebny jest system ROP, w którym wszystkie koszty gospodarowania odpadami opakowaniowymi są ponoszone przez producenta, bo jest to rozwiązanie bardziej sprawiedliwe. Nowy system motywuje przedsiębiorców, aby ekologicznie projektować opakowania. Ale motywuje...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
