Wyzwania samorządów w relacji z niepłacącymi mieszkańcami
Czy empatia w dochodzeniu należności to luksus, na który samorządy mogą sobie pozwolić? BIG InfoMonitor stawia pytanie o granice między społeczną wrażliwością a finansową odpowiedzialnością w relacjach z niepłacącymi mieszkańcami.
Okazuje się bowiem, że oddanie zaległości samorządowi nie jest dużym priorytetem dla mieszkańców, co potwierdzają wyniki badania „Kultura finansowa Polaków”: znaczna część konsumentów usprawiedliwia brak płatności – szczególnie kary za jazdę bez biletu (22 proc.), a także abonament radiowo-telewizyjny (37 proc.), podatki (16 proc.) czy alimenty (11 proc.). Z badania wykonanego na potrzeby BIG InfoMonitor wynika, że:
∑ 80 proc. respondentów deklaruje brak akceptacji dla niepłacenia zobowiązań;
∑ 37 proc. badanych usprawiedliwia niepłacenie abonamentu RTV;
∑ 22 proc. usprawiedliwia niepłacenie kar za jazdę bez biletu;
∑ Polacy częściej opóźnią płatność względem transportu publicznego (37 proc.), spółdzielni mieszkaniowych (21 proc.) niż banków (15 proc.).
Okazuje się, że o ile niepłacenie zobowiązań wobec konkretnych osób lub firm, np. alimentów na dziecko czy czynszu właścicielowi mieszkania, postrzegane jest jako kradzież i zachowanie nieakceptowalne. Z drugiej strony niepłacenie zobowiązań wobec państwa jest stosunkowo łatwo usprawiedliwiane...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)