Standardy teraz, struktury potem
REFORMA OŚWIATY
Standardy teraz, struktury potem
FELIKS SAPIńSKI
W styczniu nowe kierownictwo MEN opublikowało "Koncepcję wstępną reformy systemu edukacji". Na podstawie tak ogólnikowego dokumentu trudno wyrobić sobie pogląd o strategii planowanych zmian w oświacie. Wydzielenie gimnazjum skupiło uwagę. Wielu istotnych kwestii nie poruszono w ogóle. W sferze domysłów pozostawiono nawet cele reformy oświaty.
Dokąd zmierzamy
Sądzę, że za cel reformy możemy uznać nowy model kształcenia, przystający do wymogów współczesności. Dotyczy to wrównej mierze treści, jak i metod nauczania. Nowy model edukacji, nastawiony na wysoką jakość kształcenia, powinno cechować upodmiotowienie uczniów i pozostałych współuczestników procesu edukacji (rodziców, nauczycieli, dyrektorów szkół) .
Zakładam, że naszym wspólnym celem jest społeczeństwo, w którym każdy będzie dobrze wykształcony, w stopniu odpowiadającym jego aspiracjom i -- co ważne -- zostanie przygotowany do dalszego uczenia się przez całe życie. Cenimy sobie również ład społeczny. Szkoły wespół z rodzicami winny wpoić dzieciom i młodzieży kanon etyczny cywilizowanego świata po to, by młodzi potrafili wziąć odpowiedzialność za siebie i za innych.
W interesie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta