Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Standardy teraz, struktury potem

24 kwietnia 1998 | Publicystyka, Opinie | FS

REFORMA OŚWIATY

Standardy teraz, struktury potem

FELIKS SAPIńSKI

W styczniu nowe kierownictwo MEN opublikowało "Koncepcję wstępną reformy systemu edukacji". Na podstawie tak ogólnikowego dokumentu trudno wyrobić sobie pogląd o strategii planowanych zmian w oświacie. Wydzielenie gimnazjum skupiło uwagę. Wielu istotnych kwestii nie poruszono w ogóle. W sferze domysłów pozostawiono nawet cele reformy oświaty.

Dokąd zmierzamy

Sądzę, że za cel reformy możemy uznać nowy model kształcenia, przystający do wymogów współczesności. Dotyczy to wrównej mierze treści, jak i metod nauczania. Nowy model edukacji, nastawiony na wysoką jakość kształcenia, powinno cechować upodmiotowienie uczniów i pozostałych współuczestników procesu edukacji (rodziców, nauczycieli, dyrektorów szkół) .

Zakładam, że naszym wspólnym celem jest społeczeństwo, w którym każdy będzie dobrze wykształcony, w stopniu odpowiadającym jego aspiracjom i -- co ważne -- zostanie przygotowany do dalszego uczenia się przez całe życie. Cenimy sobie również ład społeczny. Szkoły wespół z rodzicami winny wpoić dzieciom i młodzieży kanon etyczny cywilizowanego świata po to, by młodzi potrafili wziąć odpowiedzialność za siebie i za innych.

W interesie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej" na miesiąc z rabatem 50%!

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1369

Spis treści
Zamów abonament