Rozbieranie bez przyjemności
Rozbieranie bez przyjemności
TADEUSZ BOGDAN BABIEL
Przez wyjątkową restrykcyjność nakazu rozbiórki dopełnienie wymogów proceduralnych jest nie tylko formalnością, ale i gwarancją wszechstronnej analizy sprawy.
W polskim systemie prawa budowlanego zawsze funkcjonowały przepisy przewidujące przymusową rozbiórkę niektórych obiektów budowlanych. Aż do ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. nr 106, poz. 1126 z późn. zm; dalej - ustawa) nie było jednak podstaw do orzekania o przymusowej rozbiórce z powodu naruszenia jedynie formalnych wymagań prawnych. Obecnie samo rozpoczęcie budowy lub wzniesienie obiektu budowlanego (bądź jego części) bez wymaganego pozwolenia czy zgłoszenia albo mimo sprzeciwu właściwego organu pociąga za sobą nakaz rozbiórki z mocy art. 48 ustawy.
Dopiero ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę uprawnia do rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych. Przez decyzję ostateczną rozumie się taką, dla której upłynął i nie został przywrócony termin do wniesienia odwołania, lub która wydana została jako odpowiedź na odwołanie.
Działaniem bez zgłoszenia będzie zarówno przystąpienie do budowy lub robót albo ich wykonanie bez zgłoszenia, jak i podjęcie lub prowadzenie ich przed upływem 30 dni od...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta