Nie zawsze wymagany, ale bardzo przydatny
Nie zawsze wymagany, ale bardzo przydatny
ANITA BŁASZCZAK
Na ok. 3500 ocenia się liczbę polskich firm z certyfikatem zarządzania jakością (ISO 9000/2000, ISO 9001 albo ISO 9004). Znacznie więcej przedsiębiorstw stosuje w praktyce zasady zarządzania jakością, a na certyfikat decyduje się zwykle wówczas, gdy wymusza to konkurencja albo wymagają tego odbiorcy.
Według ocen Instytutu Organizacji i Zarządzania Orgmasz, który jest jedną z kilkunastu jednostek przyznających certyfikaty, wśród ok. 3,5 tys. przedsiębiorstw, które mają certyfikat zarządzania jakością ISO, najwięcej - bo ok. 15 proc. - jest firm z branży budowlanej. Druga co do wielkości grupa (ok. 9 proc.) to producenci maszyn i urządzeń, a przedstawiciele handlu mają tu ok. 7-8-proc. udział. Najmniejszy - bo zaledwie 0,1 proc. - odsetek w grupie firm ze znakiem jakości zarządzania stanowią rolnicy. Nieco większy - bo 4,5-5-proc. - udział mają producenci artykułów spożywczych.
- Główne zasady zarządzania jakością - jak np. nastawienie na klienta i dbałość o jego potrzeby, przywództwo czy współpraca z dostawcami - to podstawy przyzwoitego zarządzania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta