Hipnoza ze Wschodu
Co nam zapowiada nowe kino rosyjskie? Uwolnione od sowieckiej propagandy, ukazuje wielkość, która budzi się z kamiennego snu, aby odzyskać panowanie
Kino jest zwierciadłem duszy narodów. Gdyby ktoś z wyprzedzeniem odczytał w filmach niepokojące objawy, historia mogłaby się potoczyć inaczej. Siegfried Kracauer dojrzał zapowiedź nazizmu w filmach Republiki Weimarskiej. Ekspresjonizm niemiecki z lat 20. i 30. XX w. ukazał rozbite społeczeństwo, które czeka na maga o hipnotycznej sile. Niestety, dzieło „Od Caligari do Hitlera. Psychologiczna historia filmu niemieckiego” ukazało się dopiero rok po zakończeniu światowej wojny wywołanej przez hipnotyzera.
A co nam zapowiada nowe kino rosyjskie? Uwolnione od sowieckiej propagandy, może swobodnie wyrażać stan duszy narodu. Ukazuje wielkość, która budzi się z kamiennego snu, aby odzyskać panowanie.
Car reżyserem
Świadectwem imperialnych zamiarów jest powstała na 200-lecie Petersburga „Rosyjska arka” opowiadająca o napiętym związku z Europą. Trudny film Aleksandra Sokurowa nie został doceniony przez szerszą publiczność, a szkoda. Zaczyna się sceną pobicia generała przez Piotra I zwanego Wielkim, bo siłą woli otworzył kraj na cywilizację zachodnią, batożąc elitę.
Film składa się z wymownych scenek historycznych i komentarzy do obrazów malarstwa europejskiego w Ermitażu. Kamera kontempluje „Powrót syna marnotrawnego” Rembrandta. To Rosja wraca niechętnie do Europy.
Przewodnikiem jest markiz Astolphe de Custine, dyplomata z pierwszej połowy XIX w.,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta