Gdy konkurent manipuluje ceną
Każda firma ma prawo prowadzić taką politykę cen, jaka jest dla niej korzystna. Lecz czasem manipulowanie cenami narusza reguły konkurencji. Co może zrobić przedsiębiorca, którego interesy poniosły uszczerbek w wyniku manipulacji cenowych konkurenta? I co czeka tego, który stosuje takie praktyki?
Każdy przypadek wymaga odrębnej analizy, a kluczowe są dwa pojęcia: rynek właściwy i pozycja dominująca.
Rynek właściwy to taki, na którym sprzedawane są porównywalne produkty lub usługi i na którym panują zbliżone warunki konkurencji. Dominującym jest przedsiębiorca, który może działać niezależnie od konkurentów, partnerów handlowych, konsumentów, a jego udział w rynku właściwym przekracza 40 proc.
Prawo nie zabrania posiadania pozycji dominującej, ale jej nadużywania. Może się ono przejawiać w stosowaniu cen nadmiernie wygórowanych lub rażąco niskich, w wyniku czego zakłócone zostają struktura rynku właściwego i warunki konkurencji.