Jak się promować zgodnie z prawem
Bez reklamy nie ma wolnego rynku – to wiadomo. Ale reklama może też wyrządzić mnóstwo szkód, zwłaszcza gdy jest nierzetelna. Prawo chroni przed wieloma takimi praktykami, ale nie do końca
Z badań TNS OBOP wynika, że aż 44 proc. z nas nie odróżnia, które informacje z reklam są prawdziwe, a które nie. Są przedsiębiorcy, którzy to wykorzystują.
W polskim prawie nie ma ustawowej definicji reklamy. Żeby się dowiedzieć, które formy reklamy są dozwolone, a które zakazane, przedsiębiorca musi sięgnąć do kilku aktów prawnych – zależnie od dziedziny, jaką się zajmuje.
Nieuczciwa konkurencja...
Podstawowym jest ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 16 kwietnia 1993 r. (tekst jedn. DzU 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.), która niedozwoloną reklamę kwalifikuje jako czyn nieuczciwej konkurencji. Przykłady zawiera art. 16 tejże ustawy, zgodnie z którym zakazana jest reklama:
- sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka – chodzi o reklamę zakazaną, np. alkoholu (poza piwem), gier losowych i zakładów wzajemnych, wyrobów i rekwizytów tytoniowych, usług medycznych i leków na receptę, transakcji tkankami i narządami ludzkimi. Pełna wiedza w ustawach szczególnych: o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów, o radiofonii i telewizji, w prawie farmaceutycznym. ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta