Jak sporządzić rzetelny bilans
Bilans zamknięcia minionego okresu jest bilansem otwarcia okresu następnego. Należy ująć w nim wszystkie składniki majątku i źródła jego finansowania, nawet jeśli między jego sporządzeniem a zatwierdzeniem nastąpią zdarzenia mające na niego wpływ
Zamknięcie ksiąg składa się z kilku podstawowych etapów. Są to czynności wstępne – przygotowawcze, przedbilansowe, bilansowe oraz pobilansowe.
Do pierwszej grupy należy zaliczyć przede wszystkim skompletowanie wiążących przepisów i innych materiałów interpretacyjnych (opracowań, komentarzy, poradników itp.). Następnie trzeba wskazać na potrzebę weryfikacji metod wyceny aktywów i pasywów oraz metod ustalania wyniku finansowego. Weryfikacji powinien podlegać również zakładowy plan kont i system informatyczny oraz system ochrony danych i ich zbiorów.
Do drugiej grupy czynności należy zaliczyć wtórną kontrolę zaksięgowanych dowodów oraz sprawdzenie poprawności dekretacji na dowodach i poprawności księgowań. Następnie do tej grupy trzeba zaliczyć dokonanie analizy kont pod kątem obrotów i sald, przeprowadzenie inwentaryzacji rocznej aktywów i pasywów, uzgodnienie i potwierdzenie sald z dłużnikami i wierzycielami jednostki oraz dokonanie rozliczeń poinwentaryzacyjnych z wyceną i ustaleniem różnic. Do tej grupy należą też zaksięgowane różnice inwentaryzacyjne oraz wszelkie korekty ustalone w czasie czynności przedbilansowych.
Zestawienie obrotów i sald
Do czynności bilansowych zaliczamy sporządzenie zestawienia obrotów i sald, przeprowadzenie bilansowej wyceny aktywów i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta