Więcej chętnych do zysków z A4
Niezałatwienie w porę kwestii własnościowych przy budowie dróg może kosztować Skarb Państwa miliony
Pokazuje to przykład autostrady A4. Już po jej oddaniu do eksploatacji okazało się, że bodaj najważniejszy jej pas, na którym został wybudowany punkt poboru opłat, należy do spółki CTL Maczki Bór. A spółka oczywiście upomniała się o pieniądze. Do dziś zajmują się tym sądy.
Obecnie trudno dociec, dlaczego tak się stało. Podstawą wybudowania i oddania do eksploatacji autostrady, która początkowo łączyła Kraków z Katowicami, a obecnie z Wrocławiem, oraz zawarcia umowy koncesyjnej ze spółką Stalexport SA były wszak decyzje m.in. wojewody śląskiego, z których najstarsza, ustalająca lokalizację pasa autostrady, pochodzi z 1996 r. Poprzednikiem obecnego logistycznego potentata, CTL Maczki Bór, była wówczas Kopalnia Piasku Maczki Bór, wyposażona w atrakcyjne grunty.
W 2002 r. kopalnię kupiła firma CTL Logistic i od razu złożyła wniosek o stwierdzenie prawa wieczystego użytkowania przynależnych do niej gruntów.
Wojewoda nie miał wyjścia
Uwłaszczenie przedsiębiorstw...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta