Kiedy trzeba wystawić korektę faktury
dokumentacja I Przedsiębiorca ma prawo i obowiązek skorygować wystawioną przez siebie fakturę VAT. Kiedy? Wynika to z przepisów. Mogą jednak wystąpić zdarzenia wprost w nich niewymienione, a jednak skutkujące obowiązkiem korekty faktury
W świetle rozporządzenia ministra finansów, regulującego zasady wystawiania faktur, fakturę korygującą wystawia się:
- gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT,
- w razie zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT,
- zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu,
- gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury,
- w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Udzielenie rabatu
Powszechnie rozróżnia się dwa podstawowe rodzaje rabatów:
- rabat udzielany w momencie sprzedaży; ma od razu wpływ na kwotę należną z tytułu danej transakcji i jest uwzględniany od razu na fakturze pierwotnej,
- rabat posprzedażowy udzielany po sprzedaży i wystawieniu faktury pierwotnej z ceną nieuwzględniającą rabatu; w tym wypadku konieczne jest wystawienie faktury korygującej.
Dodajmy, że gdyby wartość rabatu udzielanego w momencie sprzedaży, wbrew postanowieniom umowy, nie została uwzględniona w pierwotnej fakturze, to należałoby taką fakturę skorygować. Przyczyną wystawienia faktury nie byłby w takim wypadku fakt udzielenia rabatu, lecz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta