Spór o sarkofag dla "Estonii"
Rodziny ofiar zatopionego promu twierdzą, że jego zabetonowanie uniemożliwi dalsze śledztwo
Spór o sarkofag dla "Estonii"
Prom "Estonia", który zatonął w czasie pierwszego jesiennego sztormu we wrześniu 1994 roku z ponad 900 pasażerami, miał, na mocy uchwały rządu szwedzkiego z lutego 1995 roku, podjętej w porozumieniu z rządami Finlandii i Estonii, zostać obudowany betonowym sarkofagiem. Im bliżej betonowania, tym więcej ludzi protestuje przeciwko temu pomysłowi.
Przygotowania do operacji zabetonowania wraku, która ma zostać przeprowadzona w sierpniu, już się rozpoczęły. Kilkanaście dni temu na miejsce katastrofy został skierowany statek, który ma zatopić 10 tys. ton kamieni wokół wraku "Estonii". Rozmieszczone na 70 tysiącach metrów kwadratowych dna wokół promu kamienie mają wzmocnić grunt pod budowę betonowego sarkofagu.
Pomysł stworzenia podwodnego cmentarzyska wywoływał od samego początku protesty wśród rodzin ofiar katastrofy. Na wieść o rozpoczęciu robót znów rozpętała się burza i władze pospieszyły z zapewnieniem, że zatopienie kamieni, a później specjalnych materiałów tekstylnych i piasku nie spowoduje uszkodzenia zwłok ofiar. Oświadczenie to zostało złożone w związku z wątpliwościami, czy postanowienie zabetonowania dojścia do promu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta