Jedność mięśni i ducha
Od Aten do Atlanty
Jedność mięśni i ducha
Krzysztof Rawa
23 maja 1906 roku w siedzibie Komedii Francuskiej w Paryżu baron Pierre de Coubertin zorganizował Konferencję Konsultatywną w Sprawie Olimpijskich Konkursów Sztuki i Literatury. Zebrani -- głównie paryska elita intelektualna -- mieli wyrazić swoje zdanie na temat uwzględnienia sportu, jako źródła inspiracji w twórczości artystycznej. W przemówieniu otwierającym obrady Coubertin tak sformułował podstawowe cele Konferencji: "Połączenie legalnym związkiem małżeńskim dwu rozdzielonych od dawna stron: >>Mięśni<< i >>Ducha<<. .. " oraz ". .. rozpatrzenie zakresu i form włączenia literatury i sztuki do programu nowożytnych olimpiad w ogóle, a wszczególności do praktyki sportu pod kątem widzenia wypływających dlań z tego faktu korzyści, przede wszystkim zaś jego uszlachetnienia i nobilitacji".
Losy tej idei są ważną częścią historii igrzysk. Z jednej strony ważną dla nas, gdyż znajdujemy w nich istotną rolę twórców z Polski, z drugiej dlatego, że obrazują ewolucję myślenia o kulturotwórczych wartościach sportu. Ewolucję, która przyniosła jednak wyłączenie olimpijskich konkursów sztuki z programu igrzysk.
Klasyczny pierwowzór
Wzorowane na duchu helleńskim idee...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta