Wirtualny adres, wizytówka i marka
Aby mieć stronę WWW, trzeba zarejestrować domenę, a najlepiej cały pakiet z różnymi rozszerzeniami, polskimi znakami i bez nich, a nawet z błędami w pisowni. Polski rekordzista ma 70 domen z własną nazwą. Za ich utrzymanie płaci 5000 zł rocznie
Nazwę domeny można wymyślić samemu. Należy potem sprawdzić, czy nie została już zarejestrowana przez kogoś innego. Można też zlecić znalezienie odpowiedniej domeny firmie namingowej (zajmującej się nadawaniem nazw firmie, marce, produktowi czy usłudze). Inne sposoby to wylicytowanie domeny na giełdzie, przechwycenie jej lub zakup na rynku wtórnym.
Ta ostatnia możliwość bywa jednak droga. Na przykład w marcu 2010 r. na giełdzie domen internetowych uruchomionej przez AlterMarket domena wroclawnieruchomosci.pl kosztowała 14 900 zł, a domena autapoleasingowe.pl – 2500 zł. Ale cena jacuzzi.com.pl wynosiła już tylko 250 zł, natomiast za zakupymoto.pl żądano 120 zł.
Ceny najdroższych domen bywają już bardzo wysokie. Domena lekarze.pl została sprzedana za 135 tys. zł, informatyka.pl – 30 tys. zł. Do najkosztowniejszych domen sprzedanych w Polsce na rynku wtórnym należą: orange.pl (ok. 500 tys. zł), urlopy.pl (400 tys. zł) czy plus.pl (250 tys. zł).
Nie są to jeszcze ceny porównywalne z tymi obowiązującymi na rynkach rozwiniętych. W USA domena sex.com została kupiona za 14 mln dolarów.
Jak wymyślić nazwę i wybrać końcówkę
Domena składa się z ciągu znaków (litery, cyfry, znaki), potem jest kropka i tzw. końcówka. Końcówki mogą być różne: globalne, krajowe, lokalne i funkcjonalne.
Najlepiej używać najpopularniejszych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta