Nieodpłatne przekazanie to usługa czy darowizna wyłączona z kosztów
Jedną z form promocji produktów farmaceutycznych lub wizerunku i logo ich producentów jest przekazywanie „darowizn” pieniężnych albo rzeczowych, w tym urządzeń medycznych lub leków. Ustawa o CIT wyłącza z kosztów uzyskania przychodów wydatki na darowizny. Czy także te przekazywane na zlecenie w ramach świadczonych usług marketingowych?
Zgodnie z art. 15 ust. 1 kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1.
Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków należy brać pod uwagę ich celowość i potencjalną możliwość przyczynienia się do osiągnięcia przychodu a także racjonalność, to znaczy adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.
Wyłączenie dla darowizn
Koszty przekazywanych darowizn, co do zasady, nie są kosztami uzyskania przychodów, zostały bowiem wskazane w art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.
Wyłącza on z kosztów podatkowych darowizny i ofiary wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem: dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej a także darowizn produktów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej.
Czy z kosztów podatkowych powinny być zatem wykluczone także „darowizny” przekazywane w zamian za wynagrodzenie na zlecenie innego podmiotu w ramach usług marketingowych lub promocyjnych?
Kodeksowa definicja
Udzielając odpowiedzi na to pytanie, należy w pierwszej kolejności...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta