Wcisnąć piętrusy do tunelu
W miejscowości Tunel trwają testy pierwszej w Polsce sztywnej sieci trakcyjnej. Jeśli się powiodą, piętrowe pociągi wjadą tunelem średnicowym na stację Warszawa-Śródmieście.
Tunel kolejowy o długości 600 m znajduje się w miejscowości Tunel na trasie z Warszawy do Krakowa. Tzw. górna sztywna trakcja podczepiana pod sufit zajmuje mniej miejsca niż klasyczne „dyndające się” przewody. Już dziś pociągi z pasażerami do Krakowa jeżdżą przy jej użyciu z prędkością do 110 km/godz. Próby nadzoruje Instytut Kolejnictwa. Urządzenia dostarczyła hiszpańska firma Electren. Testy potrwają do marca przyszłego roku.
Szansa dla średnicy
– Jeśli urządzenia sprawdzą się w polskich warunkach, będziemy mogli stosować je w tunelach o tzw. obniżonej skrajni. W grę wchodzi podmiejska część linii średnicowej w Warszawie – przyznaje rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe Krzysztof Łańcucki.
W ten sposób kolejarze mogą zatrzeć złe wrażenie po...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta