Szykują się zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych
Przedsiębiorcy powinni przygotować się na wejście w życie nowych regulacji dotyczących baz z informacjami o klientach. Będą musieli chociażby liczyć się z możliwością odwołania zgody na ich przetwarzanie
Z ochroną danych osobowych spotykamy się w obrocie gospodarczym na każdym kroku, czy to posiadając bazę tworzoną w ramach programów lojalnościowych (stacje benzynowe, sieci supermarketów), czy to informacje z monitorowania miejsca pracy, czy wreszcie wykorzystując marketingowo (np. do przesyłania ofert handlowych) dane klientów będących konsumentami (np. banki, ubezpieczyciele, handlowcy).
Oczywiście bezpośrednio i wyraźnie problematyka ta zarysowuje się w branży internetowej, u przedsiębiorców prowadzących portale społecznościowe, grupy dyskusyjne czy fora. Od 7 marca 2011 r. wszystkie te firmy będą stosować znowelizowaną ustawę o ochronie danych osobowych (DzU z 2010 r. nr 229, poz. 1497).
Ustawa mniej radykalna niż projekt
Nowelizacja, mając funkcję porządkującą (uchyla przepisy, które były wprowadzone ponad obowiązki określone w dyrektywie ramowej), wprowadza również sporo nowych rozwiązań. Wystarczy powiedzieć, że o samym projekcie mówiono, że po jego wprowadzeniu Polska będzie miała jedne z najbardziej restrykcyjnych przepisów o ochronie danych osobowych wśród państw należących do EOG.
W pierwotnej wersji planowano połączyć sankcje karne z poszerzonymi uprawnieniami administracyjnymi (np. wprowadzenie kar pieniężnych, wystąpień czy delegatur). Część z tych rozwiązań przeforsowano w drodze legislacji , sporo jednak wypadło...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta