Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Liczy się cena, a nie marka

20 stycznia 2011 | Ekonomia | Piotr Mazurkiewicz
Stan polskiego rynku spożywczego
źródło: Rzeczpospolita
Stan polskiego rynku spożywczego

Gonimy inne kraje Europy, bo marki własne zyskują na znaczeniu w polskim handlu. W 2010 roku ich sprzedaż rosła o 20 procent, gdy rynek zyskiwał 1,5 – 2,5 proc. W tym roku udziały jeszcze wzrosną, bo klienci wciąż szukają przede wszystkim niskich cen

W koszyku produktów spożywczych w 2010 roku marki własne odpowiadały już za 10,8 proc. rynku (czyli ponad 15 mld zł) i w ciągu roku ich udział wzrósł 1,1 pkt proc. Było to możliwe dzięki aż 18,1-proc. wzrostowi sprzedaży, podczas gdy wartość całego rynku w tym okresie zwiększyła się jedynie o 1,5 proc. To dane firmy badawczej Nielsen.

Zyskują na tym mniejsi polscy producenci, których produkty sieci sprzedają nie tylko w Polsce, ale i w innych swoich sklepach w Europie.

– Marka własna przestała kojarzyć się jako coś gorszego – wtóruje Sławomir Nitek, wicedyrektor sieci Netto.

Sieci dyskontowe, jak: Lidl, Aldi i Biedronka, w największym stopniu przyczyniły się do wzrostu popularności ich produktów. W ich ofercie w przypadku produktów spożywczych stanowią one już 56,8 proc., a marki własne artykułów chemicznych 67,5 proc. Dla porównania, w dużych supermarketach jest to odpowiednio 23,7 proc. oraz 22,6 proc. Powód powodzenia to głównie ceny, niższe nawet o 20 – 30 proc. od odpowiedników. Zazwyczaj są to produkty powstające w zakładach uznanych producentów, więc nie ustępują konkurencji jakością.

Jednak wątek cenowy nie jest jedynym powodem ich popularności. Pokazał to...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8831

Spis treści

Ekonomia

Allegro, nadzór i medycyna
Ciepły styczeń roztapia zyski Gazpromu
Coraz droższe zboża
Cytat dnia
Czeska afera z kradzieżą praw do emisji CO2
Części napędzają eksport polskiej motoryzacji
Drukowanie może być tańsze
Energa będzie kupować zieloną energię produkowaną przez swoich klientów
Energa dla PGE, choć oferty Kulczyka i Czechów ważne
Gwarancje dla SKOK
Kalendarium gospodarcze
Liczba dnia - 2,3 proc. wzrośnie niemiecka gospodarka
Liczy się cena, a nie marka
MNI rośnie dzięki opinii BZ WBK
Mały zapał do zakupów
Mglisty harmonogram węglowej prywatyzacji
Nerwowy rok w gospodarce
Po wzroście realizacja zysków
Polacy stracą na zmianach w OFE
Pozostaniemy wódczaną potęgą
Przetargi na remont dworców do wzięcia
Przychody Facebooka zbliżą się w 2012 r. do 6 mld dol.
Płace w grudniu wyraźnie w górę
RPP kołysze złotym
Rada musi walczyć o reputację
Rada rozpoczęła podwyżki stóp procentowych
Rekordowe emisje firmowych obligacji
Rosyjski wicepremier odciął rafinerię w Możejkach od ropy?
Rząd pierwszy raz obejmie akcje za gotówkę
Samorządy muszą przyciąć swoje deficyty budżetowe
Szybko przybywa nowych mieszkań
Ubezpieczyciele muszą poprawić jakość obsługi
Udziałowiec GTC sprzeda akcje
W skrócie
Wkrótce nowy właściciel Polbanku
Wojna wśród zarządzających
Zbudował Fiata
Zintegrowane radary wojskowego holdingu
Zysk Goldmana spadł o 52 procent
„Solidarność” chce, by posłowie odrzucili ustawę właścicielską
Zamów abonament