Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Polska i rosyjska odpowiedzialność

20 stycznia 2011 | Kraj | Grażyna Zawadka Piotr Nisztor
Tu-154M o numerze bocznym 101 (na zdjęciu w 2007 roku w Dęblinie). fot. tomek koryszko
źródło: Dziennik Wschodni
Tu-154M o numerze bocznym 101 (na zdjęciu w 2007 roku w Dęblinie). fot. tomek koryszko
Szczątki tupolewa na lotnisku Siewiernyj
autor zdjęcia: Kuba Kamiński
źródło: Fotorzepa
Szczątki tupolewa na lotnisku Siewiernyj
Ostatni lot  polskiego tupolewa
źródło: Rzeczpospolita
Ostatni lot polskiego tupolewa

Nie można ukrywać, że winę za katastrofę ponoszą wspólnie załoga Tu-154M i rosyjscy kontrolerzy lotów

Raport Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego (MAK) i stanowisko polskich ekspertów w sprawie katastrofy smoleńskiej obnażyły słabość Polski i Rosji. Z jednej strony tragedia prezydenckiego samolotu ukazała bowiem wieloletnie zaniedbania w polskim lotnictwie, decyzyjną niemoc wysokich rangą urzędników i małostkowość polityków.

Z drugiej jest jaskrawym przykładem panującego w Rosji chaosu – zarówno decyzyjnego, jak i organizacyjnego – oraz mentalności, w której bohaterem staje się pilot, który ląduje przy złamaniu wszelkich procedur bezpieczeństwa, narażając życie kolegów z załogi i pasażerów.

10 kwietnia 2010 r. elementy te złożyły się w śmiertelną układankę, która pochłonęła 96 osób. Trzeba jednak przyznać, że bezpośrednią winę za katastrofę polskiego Tu-154M ponosi zarówno załoga samolotu, jak i rosyjscy kontrolerzy lotów.

Nie powinien wystartować

Piramidę śmiertelnych błędów zaczęła decyzja załogi Tu-154M o starcie z warszawskiego lotniska Okęcie. Piloci nie mieli prawa wzbić się w powietrze bez pełnej informacji o pogodzie nad Smoleńskiem i danych o lotnisku Siewiernyj. Nie ma więc wątpliwości, że podejmując taką decyzję, złamali procedury obowiązujące w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego (36. SPLT), który odpowiada za przewóz VIP-ów.

Mjr Arkadiusz...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8831

Spis treści

Ekonomia

Allegro, nadzór i medycyna
Ciepły styczeń roztapia zyski Gazpromu
Coraz droższe zboża
Cytat dnia
Czeska afera z kradzieżą praw do emisji CO2
Części napędzają eksport polskiej motoryzacji
Drukowanie może być tańsze
Energa będzie kupować zieloną energię produkowaną przez swoich klientów
Energa dla PGE, choć oferty Kulczyka i Czechów ważne
Gwarancje dla SKOK
Kalendarium gospodarcze
Liczba dnia - 2,3 proc. wzrośnie niemiecka gospodarka
Liczy się cena, a nie marka
MNI rośnie dzięki opinii BZ WBK
Mały zapał do zakupów
Mglisty harmonogram węglowej prywatyzacji
Nerwowy rok w gospodarce
Po wzroście realizacja zysków
Polacy stracą na zmianach w OFE
Pozostaniemy wódczaną potęgą
Przetargi na remont dworców do wzięcia
Przychody Facebooka zbliżą się w 2012 r. do 6 mld dol.
Płace w grudniu wyraźnie w górę
RPP kołysze złotym
Rada musi walczyć o reputację
Rada rozpoczęła podwyżki stóp procentowych
Rekordowe emisje firmowych obligacji
Rosyjski wicepremier odciął rafinerię w Możejkach od ropy?
Rząd pierwszy raz obejmie akcje za gotówkę
Samorządy muszą przyciąć swoje deficyty budżetowe
Szybko przybywa nowych mieszkań
Ubezpieczyciele muszą poprawić jakość obsługi
Udziałowiec GTC sprzeda akcje
W skrócie
Wkrótce nowy właściciel Polbanku
Wojna wśród zarządzających
Zbudował Fiata
Zintegrowane radary wojskowego holdingu
Zysk Goldmana spadł o 52 procent
„Solidarność” chce, by posłowie odrzucili ustawę właścicielską
Zamów abonament