Szczere chęci nie wystarczą
Brak umowy rady pracowników z pracodawcą w sprawie zasad jej działania utrudnia współpracę. Ale nawet przyjęcie takiego dokumentu nie gwarantuje pełnego sukcesu
Rada pracowników to przedstawicielstwo załogi, które ma m.in. uzyskiwać od pracodawcy informacje związane z jego działalnością, a dotyczące firmy, załogi i ich przyszłości oraz uczestniczyć w wymianie poglądów i podejmować dialog na te tematy.
Taki zakres funkcjonowania tego przedstawicielstwa zatrudnionych wskazuje ustawa z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (DzU nr 79, poz. 550 ze zm., dalej ustawa).
Rozkład jazdy
Aż tyle i tylko tyle, bo te przepisy nie określają wielu szczegółów bieżącej współpracy, np. terminów, w jakich rada powinna uzyskiwać od pracodawcy określone informacje. Przedstawiciele załogi powinni je wynegocjować i ustalić z pracodawcą w regulaminie czy porozumieniu (art. 5 ustawy). Dotyczyć on może także zakresu uzyskiwanych przez radę informacji, sposobu ich przekazywania (wszystkim członkom rady czy tylko jej przewodniczącemu) oraz formy (pisemnie, ustnie).
Często przyjmuje się też ustalenia w sprawie przekazywania opinii i podawania ich dalej załodze. Nie należy też zapominać o protokołowaniu konsultacji między radą pracowników a pracodawcą. Niewykluczone, że regulamin lub porozumienie wskaże osobę lub osoby do bieżących kontaktów i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta