Polscy łowcy trendów
86 procent przedsiębiorców chce korzystać z wzornictwa, bo to może przynieść większe zyski, mówi Joannie Bojańczyk Beata Bochińska, szefowa Instytutu Wzornictwa Przemysłowego
Rz: Dużo się dzisiaj o designie mówi, ale nie widać go specjalnie wokół nas. W przestrzeni publicznej, na ulicach.
Beata Bochińska: Ja myślę inaczej. Mamy obecnie niespotykany dotąd boom designu.
Widzę brzydkie meble uliczne, byle jakie przystanki, paskudnie urządzone budynki użyteczności publicznej.
Nie możemy porównywać się z krajami, które dostały plan Marshalla. Gdybyśmy go mieli, nasze miasta wyglądałyby inaczej. U nas w ciągu trzech lat poziom inwestycji, standardy, jakość architektury zmieniły się dramatycznie. Spójrzmy na to obiektywnie, do tego służą liczby. Robiliśmy dla Ministerstwa Gospodarki raporty dotyczące aplikacji wzornictwa w polskich przedsiębiorstwach. Wynika z nich, że 86 proc. przedsiębiorców chce stosować wzornictwo, bo to im może przynieść wyższe zyski.
Chcą mieć ładniejszy produkt, żeby sprzedawać go drożej?
Nie tylko. Chcą kogoś, kto obniży im koszty logistyki, koszty magazynowania albo zrobi projekt, dzięki któremu będą mogli podnieść marżę. Mówimy nie o pojedynczych projektach studyjnych, artefaktach, ale o wzornictwie przemysłowym.
Takim jak w Skandynawii?
Tak, bo tam ono obecne jest wszędzie. Ale żeby tak było, musi być stosowane w skali masowej. Przez wiele lat problem z designem był banalnym problemem komunikacji....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta