Trzeba znać granice promocji
Zachwalając towar czy usługi, przedsiębiorca musi zachować umiar. Przekonało się o tym wiele firm ukaranych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Najczęściej nieprawidłowości wynikają z niestosowania się do przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206) lub ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.).
Ale nie tylko. Także przepisów branżowych. Warto, by przedsiębiorcy znali niektóre decyzje prezesa UOKiK dotyczące działań promocyjnych na rynku.
Pasztet z konkursem
Producent pasztetów i innych wyrobów drobiowych zorganizował loterię promocyjną. Jednak informacje o czasie jej trwania podał nie na etykietach swoich puszek, a w regulaminie zamieszczonym na firmowej stronie internetowej.
Ponadto termin przydatności do spożycia puszek upływał po czasie, w którym trwała loteria z nagrodami.
Etykieta odsyłała wprawdzie do strony internetowej, ale jak uznał UOKiK, nie jest to miejsce dostępne dla wszystkich klientów (przedsiębiorca nie może zakładać, że każdy klient kupujący np. pasztet uprawniający do uczestnictwa w loterii będzie miał dostęp do Internetu). Dodatkowo esemesy, które uczestnicy mieli przesyłać, były płatne.
UOKiK uznał, że takie postępowanie narusza m.in. art. 17 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i tym samym ma bezprawny charakter. Z przepisu wynika, że „przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą na zasadach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta