Nie wszystkie chwyty ujdą bezkarnie
Znaczne kłopoty przedsiębiorców może spowodować niestosowanie się do przepisów ograniczających niektóre rodzaje i formy reklamy. Trzeba ich szukać w wielu ustawach
Takich przepisów trzeba szukać w wielu ustawach, m.in. w tej o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 nr 171, poz. 1206; dalej ustawa). Wymienia ona wprost chwyty uznane za nieuczciwe, choć w praktyce wciąż jeszcze stosowane.
Często szczegółowe informacje o tym, jak nie wolno się reklamować, podawane są w ustawach branżowych, np. ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
Taką zakazaną praktyką może być stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd. Zgodnie z prawem reklama wprowadza w błąd, gdy na jej podstawie konsument uzyskuje fałszywe wyobrażenie o towarze lub usłudze. Nie ma przy tym znaczenia, czy zdecyduje się na skorzystanie z danej oferty. Wymieniona w art. 7 ustawy lista nieuczciwych praktyk rynkowych liczy ponad 20 pozycji.
Między innymi nie wolno posługiwać się certyfikatem, znakiem jakości lub podobnym oznaczeniem, nie mając do tego uprawnień, a także podawać informacji o przestrzeganiu kodeksu dobrych praktyk, jeżeli jest to niezgodne z prawdą.
Nie można też twierdzić, że kodeks dobrych praktyk został zatwierdzony zarówno przez instytucję publiczną, jak i prywatną, jeżeli tak nie jest. Nie wolno też wskazywać, że przedsiębiorca uzyskał stosowne uprawnienia, skoro nie miało to miejsca. Nie można przekonywać, że produkt leczy choroby, zaburzenia lub wady rozwojowe, jeżeli to nieprawda.
Gazetki reklamowe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta