Procedura zaczyna się od wniosku
Osoba ubiegająca się o emeryturę powinna zgłosić do ZUS wniosek o przyznanie tego świadczenia. Nie musi tego robić tylko wtedy, gdy jest uprawniona do renty z tytułu niezdolności do pracy i ukończyła powszechny wiek emerytalny
Zasadą jest, że ZUS może przyznać emeryturę (wcześniejszą lub w powszechnym wieku emerytalnym) po złożeniu odpowiedniego wniosku przez osobę ubiegającą się o to świadczenie.
Jedynie wówczas, gdy pobiera ona rentę z tytułu niezdolności do pracy, a ukończyła wiek 60 lat (kobieta) lub 65 lat (mężczyzna) przyznanie emerytury następuje z urzędu, bez inicjatywy osoby zainteresowanej.
Najlepiej na urzędowym formularzu
Wniosek o emeryturę najlepiej zgłosić na formularzu przygotowanym przez ZUS o symbolu ZUS Rp-1E. Wnioskodawca ma wtedy pewność, że podał wszystkie informacje, które potrzebne są do ustalenia prawa i wysokości świadczenia, a także jego wypłaty.
Wypełnienie formularza nie jest skomplikowane. Na wszelki wypadek warto jednak zapoznać się z instrukcją znajdującą się w końcowej jego części. Pomoże to szybciej i sprawniej wypełnić wniosek oraz uniknąć ewentualnych błędów.
Formularze wniosku o emeryturę dostępne są w każdej placówce ZUS. Można je również pobrać ze strony internetowej tego urzędu (www.zus.pl).
We wniosku, oprócz swoich danych osobowych, wnioskodawca musi podać informacje o pewnych faktach i zdarzeniach, które miały miejsce w przeszłości (np. czy zgłaszał dotychczas wniosek o emeryturę lub rentę, czy występował z wnioskiem o ustalenie kapitału początkowego i czy pobierał to świadczenie, czy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta