Zwykły szary dom z filmową duszą
– Puławska 61? To gdzieś na Mokotowie? – zastanawia się Piotrek. – Fajna knajpa tam jest – stwierdza Magda. – A mnie się kojarzy z Koziołkiem Matołkiem – zaskakuje pani Zosia. Tymczasem mocna filmowa grupa przekonuje: – To adres wciąż ważny dla polskiego kina
To zwyczajny budynek. Taki, jakich wiele przy Puławskiej. Przechodnie nie przyglądają się wiszącym przy wejściu tabliczkom. Większość nie wie, że tu tworzyła się i wciąż tworzy filmowa historia.
Diament i gra vabank
Ten adres to kiedyś trzy zespoły filmowe. W Kadrze – najstarszym, działającym od 1955 roku, kierowanym najpierw przez Jerzego Kawalerowicza – powstały m.in. „Popiół i diament" oraz „Kanał" Wajdy. Munk nakręcił tu „Człowieka na torze" i „Eroikę". A szef zespołu zrealizował swoje sztandarowe dzieła – od „Pociągu", przez „Matkę Joannę od Aniołów", po „Faraona". Kolejny znaczący etap studia wyznaczył debiut Juliusza Machulskiego – „Vabank". A ostatnie lata przyniosły odrodzenie dzięki nowemu szefowi Jerzemu Kapuścińskiemu i m.in. okrzykniętemu w 2009 roku wydarzeniem gdyńskiego festiwalu „Rewersowi" Borysa Lankosza czy pokazywanej właśnie w Gdyni „Sali samobójców" Jana Komasy.
Legendę Puławskiej 61 budował też rozwiązany z powodów politycznych w początkach lat 80., a prowadzony wtedy przez Andrzeja Wajdę Zespół X. W nim powstały m.in. „Wesele", „Ziemia obiecana", „Człowiek z marmuru", ale też „Wodzirej", „Aktorzy prowincjonalni", „Bez znieczulenia" czy „Matka królów".
Trzecim zespołem z Puławskiej był Tor prowadzony najpierw przez...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta