Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Zapomniany most stolicy

19 sierpnia 2011 | Życie Warszawy | Rafał Jabłoński
Okres powojenny. Odbudowany most kolejowy (z lewej), z prawej resztka wysokowodnego, a po środku filary po moście dwupoziomowym
źródło: PAP
Okres powojenny. Odbudowany most kolejowy (z lewej), z prawej resztka wysokowodnego, a po środku filary po moście dwupoziomowym
Wspaniała  grawiura  z tygodnika „Kłosy” (1874 r.) przedstawiająca budowę pierwszego mostu kolejowego; widok od strony Pragi. W tle  – Cytadela  z tzw. kaponierą południową,  a po lewej  – fragmenty opuszczonych fortyfikacji ziemnych
źródło: Archiwum
Wspaniała grawiura z tygodnika „Kłosy” (1874 r.) przedstawiająca budowę pierwszego mostu kolejowego; widok od strony Pragi. W tle – Cytadela z tzw. kaponierą południową, a po lewej – fragmenty opuszczonych fortyfikacji ziemnych
Piętrowy most koło Cytadeli w okresie międzywojennym. Górą jadą furmanki, lecz dojazd jest fatalny
źródło: NAC
Piętrowy most koło Cytadeli w okresie międzywojennym. Górą jadą furmanki, lecz dojazd jest fatalny
Koniec lat 50. Nowy most Gdański, też piętrowy, ale już z zupełnie nowym rozwiązaniem komunikacyjnym
źródło: Archiwum
Koniec lat 50. Nowy most Gdański, też piętrowy, ale już z zupełnie nowym rozwiązaniem komunikacyjnym

To był drugi stalowy most w Warszawie i do tego... piętrowy! Znajdował się dokładnie w tym samym miejscu, gdzie dziś jest dwupoziomowy most Gdański. Zbudowany został nie dla miasta, ale dla wojska.

Przeprawę tę otwarto w roku 1875 i od początku budziła ona spore wątpliwości. Jak podawał „Przegląd Techniczny": „Wskutek przedstawionego  przez Komisyę ministeryalną nieprzekraczania zwykłej pod jedną kolej szerokości mostu, koleje te ułożyć wypadało w ten sposób, że na tem samem przecięciu poprzecznem mostu, nie mogą się znajdować jednocześnie dwa pociągi".

Innymi słowy, była to przeprawa jednotorowa, ale przeznaczona dla pociągów o rozstawie szyn europejskim i rosyjskim. Ułożono jeden tor czteroszynowy, co widać na rysunku technicznym opublikowanym przez wspomniane pismo. Co ciekawe, do tej pory sądzono, że były tam tylko trzy szyny (jedna wspólna). Natomiast „część niższa mostu miała służyć do przechodu wojska i przewozu taboru wojskowego".

Droga ku błędom

Już pod koniec lat 60. wieku XIX stwierdzono konieczność połączenia linii kolejowych z obu brzegów Wisły. Musiały powstać dwie stacje przeładunkowe (między pociągami o różnym rozstawie kół) no i oczywiście most. Jak podała „Gazeta Rolnicza", trasa miała prowadzić z rejonu dzisiejszego Dworca Głównego w okolice Dworca Wschodniego południowym obrzeżem miasta – obok...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 9008

Spis treści
Zamów abonament