Zapomniany most stolicy
To był drugi stalowy most w Warszawie i do tego... piętrowy! Znajdował się dokładnie w tym samym miejscu, gdzie dziś jest dwupoziomowy most Gdański. Zbudowany został nie dla miasta, ale dla wojska.
Przeprawę tę otwarto w roku 1875 i od początku budziła ona spore wątpliwości. Jak podawał „Przegląd Techniczny": „Wskutek przedstawionego przez Komisyę ministeryalną nieprzekraczania zwykłej pod jedną kolej szerokości mostu, koleje te ułożyć wypadało w ten sposób, że na tem samem przecięciu poprzecznem mostu, nie mogą się znajdować jednocześnie dwa pociągi".
Innymi słowy, była to przeprawa jednotorowa, ale przeznaczona dla pociągów o rozstawie szyn europejskim i rosyjskim. Ułożono jeden tor czteroszynowy, co widać na rysunku technicznym opublikowanym przez wspomniane pismo. Co ciekawe, do tej pory sądzono, że były tam tylko trzy szyny (jedna wspólna). Natomiast „część niższa mostu miała służyć do przechodu wojska i przewozu taboru wojskowego".
Droga ku błędom
Już pod koniec lat 60. wieku XIX stwierdzono konieczność połączenia linii kolejowych z obu brzegów Wisły. Musiały powstać dwie stacje przeładunkowe (między pociągami o różnym rozstawie kół) no i oczywiście most. Jak podała „Gazeta Rolnicza", trasa miała prowadzić z rejonu dzisiejszego Dworca Głównego w okolice Dworca Wschodniego południowym obrzeżem miasta – obok...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta