Przed sporządzeniem sprawozdania trzeba potwierdzić salda rozrachunków
Jednym z obowiązków, które spoczywają na spółce w związku ze zbliżającym się końcem roku, jest przeprowadzenie inwentaryzacji aktywów, w tym należności
Należności podlegają inwentaryzacji poprzez
• otrzymanie od banków i kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki ich stanu oraz
• wyjaśnienie i rozliczenie ewentualnych różnic.
Tyle wynika z ustawy o rachunkowości. Przepisy nie są zbyt rozbudowane i nie dają odpowiedzi na wszystkie pytania, które mogą się pojawić.
Nie zawsze na 31 grudnia
Potwierdzenie sald należy przeprowadzić na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Termin uznaje się za dochowany, jeżeli inwentaryzację należności rozpoczęto nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku.
W praktyce oznacza to, że spółka, której koniec roku obrotowego przypada na 31 grudnia, może potwierdzać salda na wybrany dzień przypadający między 1 października a 15 stycznia.
Część spółek korzysta z takiej możliwości i wybiera 31 października lub 30 listopada. Podyktowane jest to często długim czasem spływania od kontrahentów potwierdzeń sald i pozwala na pełną weryfikację swoich należności.
Należy jednak pamiętać, że jeżeli rok obrotowy kończy się 31 grudnia a potwierdzenie stanu należności przeprowadzono na koniec października bądź listopada, to o poprawnym ustaleniu należności na dzień bilansowy możemy mówić, gdy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta