Gdy oryginał zaginie, podstawą jest duplikat
Przedsiębiorca, który zgubił fakturę, może się zwrócić do kontrahenta o ponowne jej wystawienie. Nie znaczy to jednak, że automatycznie ma nowy termin na odzyskanie podatku naliczonego
- Dotychczas księgi rachunkowe prowadziło nam biuro rachunkowe. Nasza firma rozrasta się, więc przejęliśmy całą dokumentację i księgowość prowadzimy we własnym zakresie. Ostatnio ze względu na reorganizację całego pionu administracyjno-księgowego zaginęło nam kilka faktur. Wystąpiliśmy o ich duplikaty. Kiedy możemy odliczyć VAT wynikający z otrzymanych faktur? – pyta czytelnik.
Jak wynika z § 20 rozporządzenia ministra finansów z 28 marca 2011 r. (DzU nr 68, poz. 360) regulującego m.in. zasady wystawia faktur, jeśli oryginał faktury ulegnie zniszczeniu lub zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ma obowiązek ponownie wystawić fakturę zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury.
Tym samym nabywca ma prawo do powtórnego udokumentowania zakupu, w związku z którym może zrealizować prawo do odliczenia podatku naliczonego. Prawo to powstało z chwilą otrzymania pierwotnej faktury. Ewentualne zaginięcie takiej faktury po jej otrzymaniu, ale przed dokonaniem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta