Jak rozliczyć wydatki na remont
Problem prawidłowej klasyfikacji remontu oraz ulepszenia stwarza podatnikom sporo problemów. Aby zabezpieczyć się przed ryzykiem podatkowym, warto wystąpić do właściwego organu skarbowego o wydanie indywidualnej interpretacji
Z problemem prawidłowej klasyfikacji remontu i ulepszenia spotyka się wiele jednostek gospodarczych.
Rozróżnienie tych pojęć ma szczególne znaczenie nie tylko dla prawidłowego ujęcia nakładów w księgach rachunkowych, ale także traktowania ich pod względem podatkowym. Nawet gdy stwierdzimy, że w danym przypadku mamy do czynienia z remontem albo że mamy do czynienia z ulepszeniem, to trudne może się okazać rozliczenie go pod względem bilansowym i podatkowym.
Zwiększenie wartości początkowej
Zgodnie z art. 31 ustawy o rachunkowości (dalej UoR) ulepszenie środka trwałego polega na przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji tego środka. Ustawa nakłada jednak dodatkowy warunek.
O ulepszeniu mowa jest tylko wtedy, jeżeli poniesione nakłady powodują, że wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa posiadaną przy przyjęciu do używania wartość użytkową, mierzoną okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych przy pomocy ulepszonego środka trwałego, kosztami eksploatacji lub innymi miarami.
Przykład
Podatnik poniósł nakłady na maszynę produkcyjną. Celem ich poniesienia było zwiększenie jej sił wytwórczych i zwiększenie jakości produkowanych wyrobów gotowych. Takie nakłady należy traktować jako ulepszenie. Ich wartość zwiększa
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta