Widokówka sprzed wieków
U schyłku XV w. Albrecht Dürer namalował zamek Arco w Trentino na skale nad jeziorem Garda. Ten krajobraz wciąż istnieje. Zamek obrócił się w ruiny, ale gaje oliwne rosną jak w średniowieczu
Z Warszawy do Arco jest około półtora tysiąca kilometrów. Zamiast lecieć samolotem, pojedźmy samochodem przez Norymbergę. Tam wstąpmy do Domu Albrechta Dürera, mistrza renesansu. Powita nas gospodyni w ubraniu z epoki – aktorka grająca żonę artysty Agnes. Opowie o ich życiu, pracy Albrechta, niełatwych z nim relacjach. Zwierzenia brzmią współcześnie, bo Agnes była menedżerem męża – negocjowała kontrakty na jego dzieła, pożyczki z bankierami, prowadziła i remontowała dom, w którym mieszkali ponad dwie dekady, do śmierci artysty w 1528 r.
Albrecht, 23-letni syn złotnika, ożenił się w 1494 r. z bogatą i uchodzącą za śliczną niespełna dwudziestoletnią Agnes. Portrety żony, które malował, świadczą, że jej urody – w przeciwieństwie do swojej, którą pięknie uwiecznił – nie dostrzegał. Niedługo po ślubie wyruszył do Wenecji przez Przełęcz Brenner i Trydent, żeby w Rovereto zjechać nad Lago di Garda. Na północ od jeziora, z płaskiego dna otoczonej wysokimi górami doliny sterczą skalne zęby. Akwarela przedstawiająca pejzaż, który zrobił na Albrechcie Dürerze ogromne wrażenie, znajduje się od trzech wieków w Luwrze.
Na żelaznych drogach
Nazwa Arco pochodzi od wyrazu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta