Uda się podwyższyć zatrudnionym roczny limit godzin nadliczbowych
Kierowcy, i inni pracownicy nie mogą pracować więcej i dłużej niż wynika z przepisów. Te jednak nie precyzują, jak należy policzyć pułap dodatkowych zadań.
- Zatrudniamy kilkadziesiąt osób, w tym kilku kierowców. Dla szoferów (choć nie wykluczamy także innych pracowników) chcielibyśmy podwyższyć limity nadgodzin, które wynikają bezpośrednio z ustawy o czasie pracy kierowców i kodeksu pracy. Ile maksymalnie może on wynosić? – pyta czytelnik.
Artykuł 20 ust. 3 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 1155, dalej ustawa) wprowadza 260-godzinny roczny limit nadgodzin przepracowanych przez kierowcę w związku ze szczególnymi potrzebami pracodawcy. Dla innych pracowników granica ta wynosi 150 godzin (art. 151 § 3 k.p.).
Do pułapu tego nie wchodzi praca nadliczbowa wykonywana ze względu na konieczność prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii.
W obu przypadkach – zarówno w stosunku do kierowców, jak i do pozostałych pracowników – wolno ustalić inną (mniejszą lub większą) liczbę nadgodzin możliwych do przepracowania w roku kalendarzowym. Dokonuje się tego w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy. A...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta