Kredyty konsumenckie: jakie błędy popełniają przedsiębiorcy
Ponad 140 przebadanych wzorców umownych, 31 sprawdzonych przedsiębiorców, 26 postępowań, 17 pozwów do sądu – to efekty działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z nieprzestrzeganiem przepisów.
Nowa ustawa o kredycie konsumenckim, która weszła w życie pod koniec 2011 roku, uchylając dotychczasową regulację, w znacznym stopniu zmieniła reżim udzielania kredytów i pożyczek. Wśród najważniejszych zmian, jakie zostały wprowadzone przez tę nową regulację wymienić należy zwiększenie kwoty kredytu objętej przepisami ustawy do wysokości 255 550 zł, wprowadzenie obowiązku oceny ryzyka kredytowego przez wszystkie instytucje udzielające kredytu konsumenckiego oraz wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy – z 10 do 14 dni od jej zawarcia.
Jednocześnie, konsument nie jest zobowiązany do poniesienia kosztów związanych z odstąpieniem od umowy, z wyjątkiem odsetek za okres od dnia wypłaty kredytu do dnia spłaty (w przypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta kredytodawcy nie przysługują żadne inne opłaty z wyjątkiem kosztów poniesionych na rzecz organów administracji publicznej oraz opłat notarialnych). Istotną zmianą jest również wprowadzenie formularza informacyjnego, który powinien zawierać wszystkie podstawowe informacje o kredycie, takie jak koszty pożyczki, całkowita kwota do spłaty, wymagane zabezpieczenia, obowiązkowe ubezpieczenia itp.
Duży nacisk położony został także na sposób komunikacji z potencjalnym klientem w reklamach. Nowe prawo wymaga, aby oprócz rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania konsument otrzymywał cały pakiet...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta