Nie zawsze obowiązkowy przetarg
Przy udzielaniu zamówień publicznych o mniejszej wartości obowiązują uproszczone wymagania formalne. Zaostrzone zasady dotyczą postępowań o wysokiej wartości
Przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych (dalej ustawa) przewidują włączenia od stosowania reguł w niej zawartych. Wynika to ze specyfiki pewnych postępowań, jak również charakteru usług czy dostaw świadczonych na rzecz podmiotów publicznych.
Wyłączenia przedmiotowe i podmiotowe
Katalog spraw i podmiotów, w przypadku których zastosowania nie znajdzie prawo zamówień publicznych, został szczegółowo i wyczerpująco określony w art. 4 tej ustawy. Przykładowo jej przepisy nie znajdą zastosowania w sprawach związanych z umowami z zakresu prawa pracy czy nabywaniem własności nieruchomości oraz innych praw do nieruchomości, w szczególności dzierżawy i najmu.
Przepisy ustawy nie znajdą również zastosowania do zamówień Narodowego Banku Polskiego związanych z obrotem papierami wartościowymi emitowanymi przez Skarb Państwa czy zamówień publicznych świadczonych przez Bank Gospodarstwa Krajowego, których przedmiotem będzie szeroko rozumiana bankowa obsługa jednostek, z wyłączeniem jednostek samorządu terytorialnego.
Oprócz wskazania podmiotów i zakresu usług zwolnionych od stosowania przepisów prawa zamówień publicznych, ustawodawca przesądził, że zamówienia publiczne nie znajdą zastosowania w stosunku do zamówień, których przedmiotem są usługi arbitrażowe lub...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta