Podawanie nieprawdy w postępowaniu przetargowym może sporo kosztować
Eliminacja z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego firm, które omyłkowo, nieświadomie podały informacje niezgodne z rzeczywistością i których zamiarem nie było wprowadzenie zamawiającego w błąd, nie jest celem obowiązujących przepisów
Przesłanki wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zostały wskazane w art. 24 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (DzU z 2010 r. nr 113, poz. 759, ze zm. – dalej: p.z.p.).
Jedną z okoliczności stanowiących podstawę wykluczenia wykonawcy, jest złożenie przez niego nieprawdziwej lub nieprawdziwych informacji mających wpływ lub mogących mieć wpływ na wynik postępowania (art. 24 ust. 2 pkt 3 p.z.p.).
Przepis ten formułuje dwie przesłanki, których kumulatywne wystąpienie winno skutkować koniecznością wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy, którego dotyczą.
Po pierwsze, wykluczeniu z postępowania podlega wykonawca, który podał w toku postępowania nieprawdziwe informacje zawarte w którymkolwiek z oświadczeń lub dokumentów złożonych w postępowaniu, niezależnie od etapu prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Po drugie, musi zaistnieć korelacja pomiędzy podaniem przez wykonawcę biorącego udział w postępowaniu informacji nieprawdziwych, a ich wpływem na wynik postępowania lub możliwością wywarcia wpływu na wynik postępowania.
Jak było dotychczas
Dotychczas w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej, jak i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)