Jak nie należy załatwiać reklamacji niezadowolonego klienta
Wydanie kuponu uprawniającego do zniżek może nie być dobrym sposobem wykonywania ustawowych obowiązków. Łatwo bowiem zawęzić uprawnienia przysługujące właścicielowi wadliwego towaru
Sprzedaż konsumencka, czyli taka, w przypadku której po jednej stronie jest przedsiębiorca, a po drugiej osoba fizyczna, nabywająca towar na własny, prywatny użytek, jest regulowana specjalnymi przepisami. Są one zawarte w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego. Oprócz licznych innych kwestii określa ona także zasady dokonywania reklamacji, czyli postępowania z towarem, który jest niezgodny z umową.
Co mówi ustawa
Ustawa ta wprowadza odrębny od regulacji zawartej w kodeksie cywilnym reżim odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową. Stosownie do art. 4 ust.1 tej ustawy sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. Wyjątek od tej zasady przewiduje przepis art. 7, zgodnie z którym sprzedawca nie odpowiada za taką niezgodność, gdy kupujący o niej wiedział lub oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć.
Natomiast art. 8 wskazuje, jakie uprawnienia przysługują kupującemu (konsumentowi), jeżeli towar jest wadliwy. W takim przypadku klient może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy.
W sytuacji gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, a także gdy sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta