Żeby odliczyć, trzeba mieć fakturę
Papierowy dokument, który po zeskanowaniu jest niszczony i przechowywany tylko elektronicznie, może być podstawą do obniżenia podatku należnego.
- Firma jest czynnym podatnikiem VAT wykonującym tylko czynności opodatkowane. Od swoich kontrahentów otrzymuje faktury zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Faktury otrzymane w formie papierowej są stemplowane datą wpływu do firmy. Następnie faktura jest skanowana i wprowadzana do elektronicznej bazy faktur, bez możliwości ingerowania w treść dokumentu. Po zeskanowaniu faktura papierowa jest niszczona. Otrzymane faktury w formie papierowej są przechowywane tylko w wersji elektronicznej. Czy firmie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego? – pyta czytelnik.
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Co do zasady kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług lub potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.
Odbiorca faktur nie musi przechowywać ich w takiej samej formie, w jakiej zostały wystawione
Z kolei prawo do odliczenia powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Jeśli podatnik nie obniżył podatku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta