Lepszy pakiet w garści niż bilet na dachu
Jedziesz z biurem podróży, jesteś chroniony. Jedziesz sam – ochrony nie masz.
Przepisy Unii Europejskiej zapewniają klientom biur podróży prawo do odzyskania w całości wpłaconych na usługę turystyczną pieniędzy, jeśli usługa ta nie została wykonana lub wykonana w części. Stąd tak ważne są gwarancje, które wykupują biura podróży.
Jeśli środków z gwarancji nie wystarczy na zwroty, każdy poszkodowany może, powołując się na dyrektywę unijną 90/314, żądać w sądzie od państwa, które nie zapewniło mu ochrony, zwrotu straconych pieniędzy.
Klienci biur podróży mają więc jakąś ochronę, choć czasami okazywała się ona iluzoryczna. – Nie mają takiej ochrony natomiast turyści, którzy zaopatrują się indywidualnie w bilety lotnicze czy noclegi – zauważa prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski. – Jeśli upadnie linia lotnicza, co się w zeszłym roku zdarzało, lub hotel – ich klienci, którzy kupili bilety lub wpłacili zaliczki na noclegi – nie są chronieni.
Dlatego PIT namawia do korzystania z wypoczynku zorganizowanego przez profesjonalne biura podróży. A z drugiej strony zabiega w Ministerstwie Sportu i Turystyki o dostrzeżenie tego problemu i prawne wyrównanie szans przedsiębiorców działających na rynku turystycznym.
Zalicza do nich również portale internetowe, które oferują różne usługi. Kiedy sprzedają one osobno noclegi, a osobno bilety na samoloty lub transport autokarowy, de...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta