Jak poprawnie oznakować swój produkt znakiem akcyzowym
Akcyzę fizycznie wydaje przedsiębiorcy naczelnik urzędu celnego albo ich wytwórca. Potwierdzeniem wydania jest podpisany przez obydwie strony protokół zdawczo-odbiorczy
Wiele przedsiębiorstw sprzedaje tzw. towary akcyzowe, do których zgodnie z ustawą z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym zaliczamy przede wszystkim wyroby energetyczne, energię elektryczną (ze względu na specyfikę handlu tymi towarami nie zajmiemy się nimi), napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy.
Należy zaznaczyć, że zgodnie z prawem opodatkowaniu akcyzą podlega produkcja towaru, wprowadzenie do składu podatkowego, import, nabycie wewnątrzwspólnotowe lub wyprowadzenie ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Działalność polegająca na obrocie towarami akcyzowymi jest regulowana w rozumieniu ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.
Najpierw urząd skarbowy
W pierwszej kolejności przedsiębiorca, który planuje zajmowanie się obrotem towarami akcyzowymi powinien złożyć zgłoszenie rejestracyjne do właściwego ze względu na miejsce funkcjonowania firmy naczelnika urzędu skarbowego. Zawiera ono dane dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności: imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres wraz z określeniem przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego.
W tym przypadku nie otrzyma zgody w formie decyzji administracyjnej, ale informację o przyjęciu zgłoszenia rejestracyjnego. Urząd ma obowiązek wysłać ją niezwłocznie, nie później...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta