Radni ustalą, kto i co sprząta
Istotą regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy jest określenie szczegółowych zasad związanych z gospodarką odpadami.
Obowiązek uchwalenia regulaminu, został nałożony na gminy ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: „ustawa u.c.p.g.). Zgodnie z jej nowelizacją od 1 lipca 2013 r., każda gmina ma obowiązek wprowadzenia regulaminu oraz odbioru odpadów od mieszkańców gminy. Innymi słowy, z dniem wejścia w życie regulaminu, mieszkańcy nie mają obowiązku posiadania ważnej umowy na wywóz odpadów, gdyż obowiązek ten został przeniesiony na gminy. Mieszkańcy zaś muszą zgłosić liczbę osób zamieszkujących w danym gospodarstwie domowym, w celu obliczenia przez organ wysokości miesięcznej opłaty za wywóz odpadów.
Akt prawa miejscowego
Zgodnie z art. 4 ustawy u.c.p.g rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Regulamin ten stanowi odrębną uchwałę. Oznacza to, że jest on aktem prawa miejscowego w rozumieniu art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). W celu uchwalenia regulaminu stosowany jest tryb zgodny z jej przepisami.
Ustawa u.c.p.g....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta