Ryzyko wzrostu cen przedsiębiorca bierze na siebie
Przy sprzedaży nowych towarów odpowiedzialność przedsiębiorcy za to, że będą one dobrze działać, wygasa dopiero po dwóch latach. W tym czasie nie można wziąć pieniędzy za naprawę produktu, który był uszkodzony, a w przypadku zamiany na nowy zażądać dopłaty
- Chciałem wymienić wadliwy towar na nowy. Sprzedawca poinformował mnie, że może naprawić tę rzecz, a jeżeli chcę otrzymać nowy produkt, to muszę do tego dopłacić, ponieważ od czasu sprzedaży wzrosły ceny u dystrybutorów tego produktu. Czy takie działanie przedsiębiorcy jest zgodne z prawem – pyta czytelnik.
Kwestie wadliwości towaru i odpowiedzialności sprzedawcy z tego tytułu regulują przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego.
Zgodnie z samym tytułem tego aktu przepisy te obowiązują zatem tylko wtedy, gdy po stronie sprzedającego działa firma (przedsiębiorca, profesjonalista), a kupującym jest osoba fizyczna, która nabywa produkt na własne potrzeby, a nie związane z jej działalnością (jeśli taką prowadzi). To pierwszy i podstawowy warunek jaki musi być spełniony, aby móc dochodzić swoich praw na gruncie tych właśnie regulacji.
Zakładając, że z taką sytuacją mamy tutaj do czynienia, to należy zauważyć, że sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. W przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta