Drobna sprzedaż poza lokalem: jak jest, a jak będzie
Konsument, który nabywa produkt na przykład w trakcie specjalnych pokazów zorganizowanych przez przedsiębiorcę poza lokalem jego firmy, może od umowy odstąpić. Od tej zasady są jednak wyjątki.
Obecnie problematykę zawierania umów poza tradycyjnymi placówkami handlowymi regulują przepisy ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2012 r., poz. 1225). Chodzi tu o umowy zawierane przez konsumentów na odległość (np. przez internet) lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Wkrótce przepisy te mają zostać uchylone, a w ich miejsce wejdą zapisy ustawy o prawach konsumenta (obecnie wciąż na etapie projektu). Nowelizacja przepisów, odnoszących się do ochrony konsumentów, wynika z obowiązku dostosowania polskich norm do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw konsumentów (DzUrz UE L nr 304 z 22 listopada 2011 r.). Wprowadza ona wiele zmian. W tym miejscu wskazana zostanie jedna, odnosząca się do sprzedaży poza lokalem firmy i wyjątkiem, który wyłącza stosowanie prokonsumenckich przepisów.
Obecny system
Zgodnie z wciąż...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta