Jak określić tryb udzielania dotacji dla przedszkoli i szkół
LEGISLACJA | Każda gmina powinna określić zasady udzielania dotacji m.in. dla osób prawnych lub fizycznych prowadzących publiczne i niepubliczne przedszkola i szkoły. W tym celu przygotowuje i podejmuje odpowiednie uchwały.
Finansowanie działalności placówek oświatowych
Przepisy ustawy o systemie oświaty stanowiące o finansowaniu działalności placówek oświatowych ulokowane są w rozdziałach 7 i 8. Kładą one szczególny nacisk na rozróżnienie między:
- szkołami i placówkami publicznymi, których organami założycielskimi i prowadzącymi są ministrowie i jednostki samorządu terytorialnego, czyli zakładami budżetowymi (art. 79 ustawy o systemie oświaty), których zasady gospodarki finansowej określają odrębne przepisy oraz
- przedszkolami, szkołami i placówkami publicznymi niewymienionymi w art. 79, które prowadzą gospodarkę finansową według zasad określonych przez organ lub podmiot prowadzący szkołę (art. 80 ust. 1).
Na marginesie, trudno jest mi sobie wyobrazić bardziej zagmatwany i niejasny sposób rozróżnienia rodzajów placówek oświatowych dla celów określenia decydenta w zakresie ich gospodarki finansowej. No, ale nie ustawodawcę nam oceniać, lecz gminnych legislatorów.
Dotacje dla placówek niepublicznych natomiast określa art. 90 ustawy o systemie oświaty. Ten przepis jest klarowny i nie wymaga interpretacji:
Art. 90.
„1. Niepubliczne przedszkola, w tym specjalne, szkoły podstawowe i gimnazja, w tym z oddziałami integracyjnymi, z
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta