Zamówienia podprogowe
By uniknąć ryzyka i nie narazić się na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych przy przetargach niepodlegających przepisom ustawy, warto tak ustalić procedury, by nie były zbyt skomplikowane – pisze prawnik.
Przepisy dotyczące tzw. progu bagatelności weszły w życie 16 kwietnia 2014 r. Chodzi o zmianę art. 4 pkt 8 ustawy – Prawo zamówień publicznych (pzp). Próg ten wzrósł z 14 tys. euro do 30 tys. euro (średni próg w krajach Unii Europejskiej wynosi dla zamówień na dostawy i usługi 14 616,73 euro, dla zamówień na roboty budowlane – 31 589,04 euro). Wspomniany przepis, choć dotyczy zamówień niewielkich, ma istotne znaczenie dla zamawiających – jednostek sektora finansów publicznych, wobec czego warto przypomnieć istotę „pierwszego" progu, jego znaczenie, a także zasady i procedury udzielania tzw. zamówień podprogowych.
Uproszczenie procedur
Prawo zamówień publicznych ma na celu zagwarantowanie wykonawcom niedyskryminacyjnego dostępu do zamówień publicznych, ograniczenie ryzyka nieefektywnego wydatkowania środków publicznych oraz zapewnienie przejrzystości postępowania i wyboru wykonawcy. Wobec tego, by udzielić zamówienia (zawrzeć umowę, której przedmiotem są dostawy, usługi i roboty budowlane), podmiot zamawiający zobowiązany jest do przeprowadzenia stosownej procedury z zachowaniem określonych zasad, co gwarantuje realizację celu pzp, a także wypełnia postulaty wynikające z prawa Unii Europejskiej w obszarze zamówień publicznych.
Jednak stosowanie tak skomplikowanych i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta