Dinozaur z „Avatara”

Latający łowca sprzed 120 mln lat miał pod dziobem specjalny worek na zdobycz
autor zdjęcia: Chuang Zhao
źródło: Nature/Science Reports
Latający łowca sprzed 120 mln lat miał pod dziobem specjalny worek na zdobycz

Latający smok o wdzięcznej nazwie Ikran – stworzony dzięki wyobraźni twórców słynnego filmu z 2009 roku – ma kopalny pierwowzór.

Okazał się nim odkryty ostatnio w Chinach latający gad z rzędu pterozaurów. Otrzymał naukową nazwę Ikrandraco avatar, czyli Ikran, smok z Avatara.

– Głowa tego pterozaura  jest bardzo podobna do latającego stwora z „Avatara" – powiedział paleontolog  Xiaolin Wang z Instytutu Paleontologii Kręgowców i Paleoantropologii Chińskiej Akademii Nauk w Pekinie.

Zwierzęta te żyły 120 mln lat temu na terenie dzisiejszej chińskiej prowincji Liaoning w pobliżu słodkowodnych jezior.

Opis gada na podstawie skamieniałych szczątków dwóch osobników ukazał się na łamach internetowego magazynu naukowego „Scientific Reports".

Zwierzę miało ok. 0,7 metra długości, rozpiętość skrzydeł zaś ok. 1,5 metra pozwalała gadom latać nisko nad powierzchnią jezior i polować na ryby. Do chwytania zdobyczy służył długi dziób z rzędem małych, ostrych zębów. Jego dolna część  miała torbę podobną do tej, jaką mają współczesne pelikany.