Czy przedsiębiorca może mieć i wykorzystywać dwie księgi
DOKUMENTY | Jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie pkpir zostało powierzone biuru rachunkowemu, to podatnik ma obowiązek zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego oraz prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję sprzedaży.
Od paru lat prowadzę warsztat samochodowy (jeden warsztat). Rozliczam się podatkiem liniowym na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (księgę prowadzi biuro rachunkowe). Otrzymuję dużo faktur zakupowych (części zamienne do naprawianych pojazdów), których ewidencjonowanie jest proste, ale czasochłonne. Czy możliwe jest podzielenie się obowiązkami w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów z biurem rachunkowym, tzn. ja prowadziłbym jedną księgę, w której ujmowałbym faktury zakupu części zamiennych do naprawianych samochodów, a biuro rachunkowe prowadziłoby drugą księgę, w której ewidencjonowane byłyby pozostałe zdarzenia gospodarcze, w szczególności przychody ze sprzedaży i pozostałe wydatki (poza zakupem części do naprawianych pojazdów)? Zestawienie z księgi prowadzonej przez mnie dostarczałbym do biura rachunkowego przed terminem miesięcznego rozliczenia, umożliwiając tym samym biuru prawidłowe i terminowe rozliczenie podatku dochodowego. Takie rozwiązanie pozwoliłoby mi znacznie zmniejszyć koszt obsługi księgowej mojej firmy – pyta czytelnik.
Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów albo księgi rachunkowe, zgodnie z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta