Małe firmy to mocne marki
Gospodarka | Polscy eksporterzy powinni budować za granicą pozytywne skojarzenia kraju z naszymi markami i produktami. Mogą liczyć na pomoc instytucji finansowych.
adam woźniak
Rośnie potencjał ekonomiczny Polski wschodniej. Coraz więcej firm z tej części kraju trafia do elitarnego grona uznanych w kraju i za granicą polskich marek. O tym, jak sobie radzą i czego potrzebują do zwiększenia ekspansji na zagranicznych rynkach, rozmawiano podczas zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą" debaty „Polska gospodarka eksportem stoi – jak eksportowe przeboje z Polski wschodniej podbijają zagraniczne rynki".
Uczestnicy podkreślali, że małe i średnie firmy z Polski wschodniej zdobywają zagraniczne rynki coraz odważniej. Wzrostowi eksportu sprzyjają niższe ceny polskich producentów w porównaniu z konkurentami oraz wsparcie rządu dla budowania wizerunku Polski za granicą.
Siła promocji
– Zorganizowaliśmy ponad 150 wydarzeń promocyjnych na międzynarodowych imprezach. Dzięki temu podpisaliśmy ponad 750 kontraktów wartych ponad 350 mln złotych – wyliczała wiceprezes PAIIZ Monika Piątkowska. Według danych Agencji średni wzrost eksportu małych i średnich firm z Polski wschodniej sięgnął w ciągu 3,5 roku 41 proc. O 19 proc. zwiększyła się w tym czasie sprzedaż, o ponad 16 proc. wzrosła produkcja.
Zdaniem Piątkowskiej coraz skuteczniej udaje się wypracować za granicą skojarzenia Polski z określonymi produktami lub usługami. To ważne, zwłaszcza gdy polskie wyroby nie zawsze są rozpoznawane. – Jesteśmy np. jednym z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta