Uczeni i uczący się prawnicy
Wrzesień był miesiącem naukowych konferencji nawet bardziej niż maj. A dziś rozpoczyna się nowy rok akademicki i powraca pytanie o sens niekończących się powtórek z Rzymu.
Zeszłotygodniowy zjazd katedr historii prawa w Krakowie miał już początek dydaktyki na względzie. Jako temat wybrał „Naukę i nauczanie prawa w przeszłości i współcześnie". Równocześnie odbywała się w Heidelbergu konferencja w dwusetną rocznicę słynnego sporu Fryderyka Thibaut, który wzywał do kodyfikacji w Niemczech na wzór francuski, z Fryderykiem von Savigny, sprzeciwiającym się jej w imię historycznego programu oparcia prawa i jego nauki na źródłach antycznych. Jego zdaniem to, co istnieje, jest zawsze tym, czym stało się w procesie historycznym, toteż prawotwórstwo musi polegać na dopasowywaniu do nowych potrzeb materiału normatywnego zaczerpniętego z przeszłości. Tu zawsze wielka jest rola prawa rzymskiego!
Wybór we wspomnianym sporze zaważył na nauce i nauczaniu prawa. Racjonalizm postulował Thibaut, ale romantyzm Savigny'ego obnażał złudzenia wynikające z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta