Stopień zaawansowania usługi ma wpływ na wycenę
Kontrakty, których wykonanie nie zamyka się w jednym okresie sprawozdawczym, wymagają szczególnego rozliczenia. Ponoszone w kolejnych etapach koszty i uzyskiwane przychody nie rozkładają się bowiem równomiernie.
Paula Jurczyszyn
Charakterystyczną cechą umów o długotrwałe usługi jest to, że są realizowane przez kilka kolejnych okresów sprawozdawczych. Zaczynają się one w jednym okresie, a prace i zakończenie następują w kolejnych. Do usług długoterminowych należą przede wszystkim usługi budowlane, montażowe, remontowe, doradcze oraz inne, których okres realizacji jest dłuższy niż sześć miesięcy (art. 34a ustawy o rachunkowości). O sposobie ustalania wyników na niezakończonych, długotrwałych usługach decydują rodzaje umów. W praktyce występują dwa typy umów definiowane przez MSR 11 „Umowy o usługę budowlaną" oraz ustawę o rachunkowości:
- umowa w cenach stałych – gdy wykonawca zgadza się na stałą cenę lub na stałą stawkę umowną za jednostkę produkcji; w niektórych przypadkach umowa może zawierać klauzulę umożliwiającą podniesienie ceny,
- umowa koszt plus – wykonawcy są zwracane określone koszty, powiększone o ustalony procent tych kosztów lub o stałą opłatę.
Przychody...
Zgodnie z art. 34a ustawy o rachunkowości (dalej: uor) przychody z wykonania niezakończonej usługi, w tym budowlanej, która objęta jest umową w okresie realizacji dłuższym niż sześć miesięcy, wykonanej na dzień bilansowy w istotnym stopniu, ustala się na dzień bilansowy proporcjonalnie do stopnia zaawansowania usługi, jeżeli stopień ten, jak i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta