Najpierw wiedza, potem transakcja
SPRZEDAŻ | Szeroki zakres informacji, których przedsiębiorca musi udzielić konsumentowi, ma ułatwić mu świadome podjęcie decyzji o zawarciu umowy.
Marta Macyszyn , Marcin Śledzikowski
25 grudnia 2014 r. weszła w życie nowa ustawa o prawach konsumenta, która ma szczególne znaczenie dla sprzedawców oraz ich klientów. Nowe przepisy wywołały zmiany na rynku konsumenckim, w szczególności w zakresie prowadzonej działalności e-commerce.
Ogólne obowiązki
Ustawa o prawach konsumenta, a w szczególności jej drugi rozdział, nałożyła na przedsiębiorców szereg obowiązków informacyjnych wobec konsumentów. Znajdują one zastosowanie w umowach zawieranych w sytuacjach typowych (nie dotyczą obowiązków informacyjnych odnoszących się do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, do których w tym zakresie stosuje się dalsze przepisy ustawy). Szeroki zakres informacji, których należy udzielić konsumentowi, ma ułatwić mu świadome podjęcie decyzji o ewentualnym zawarciu umowy.
W celu zapewnienia niezbędnej ochrony przepisy ustawy wprowadzają (uwaga przy wszystkich umowach):
- obowiązek uzyskania przez przedsiębiorcę wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności oraz
- zakaz pobierania od konsumenta, który kontaktuje się z przedsiębiorcą za pomocą służącej do tego celu linii telefonicznej przedsiębiorcy, opłat wyższych niż za zwykłe połączenie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta